Monday, August 16, 2010

puasa

Hari ini hari ke-6 berpuasa. Alhamdulillah aku masih belum tertinggal puasa. Apa kejadahnya aku nak tinggal puasa plak kan. tak sakit tak datang bulan nak tinggal puasa cerita apa. Ouh,selamat berpuasa dan salam ramadhan kepada semua muslim. Tingkatkan amal banyakkan ibadat kejar pahala.


Macam bermacam pelbagai benda berubah bila dah bermula Ramadhan. Biasalah, suasana ramadhan. Laen sikit kot. Tak payah laen sangat lah. Biasa je kot.Eh tapi laen lah..ok serius serius. Ini serius. Memang laen. Masjid dan surau mulalah penoh(seminggu pertama ja lah syg).Lepas tu ada bazar penjualan bahan makanan,cehh tak sedap langsung nama. Bazar ramadhan. Ok serius aku suka pergi situ. Walidku ajak berbuka di hotel kelmarin bersama kontraktor beliau, ouh tapi tidak,bazar ramadhan sudaahh papa! Beli roti john weyh! feveret feveret.


Tahun ni insyAllah penuh 30 hari aku berpuasa dengan ibu dan abah. apa??anak mak??habis tu tak kan lah anak pakcik kau!.sebab aku kan dok rumah. kau orang??hoo, memang tak lah kan. Dok kolej lah,asrama lah,bawah jambatan lah,seberang laut lah..sedih duhhhh! tapi itu serius pengalaman terbaek bila puasa dikelilingi kawan dan member.awek mungkin.cehh. xpayah nak berlagak sangat lah, aku pun pernah kot. 6 tahun. haaa. apa hal??lama kot..6 tahun puasa dekat asrama.haha,macam macam perangai dan ragam ala pancaragam (*ceh merapu)!!


Okeyh lima tahun aku dekat Sek Men Agama Persekutuan Kajang.serius banyak mentarbiyyah aku tempat nieh. tapi aku serius hampeh. Ok sini tempat puasa memang best. Terawih tiap malam, tadarus pagi petang. Alhamdulillah. Petang petang dapat keluar melangkah pintu gerbang besar depan tu,wahh itu dulu sudah cukup heaven kwn! Dapat keluar pergi bazar ramadhan. macam macam beli beb,yela, kecik lagi kan. belum pandai kawal nafsu. nafsu asyik terlajak je kan. Tapi itu time form two macam tu lah kot,ha tyme zaman ustaz Wan Akashah. Tapi bila tampok pemerintahan dirampas oleh Cik Mat yang menjalankan pemerintahn bercorak kan kediktaktoran,ouh kami tidak lagi dapat keluar ke bazar ramadhan. hujung minggu je kot yang dapat keluar.


Bila dah x dapat keluar tu semua budak hanya membeli belah di gerai yang dibuka di kantin. Macam biasa, watak utama yang mesti ada bila berkaitan dengan kantin semestilah amin kantin kan.Amin menjadi tulang belakang kepada kemajuan perniagaan kantin Danz(ntah betol ke x danz.xingt).so bila dah tak dpat keluar ke bazar gerai amin jadi tumpuan muda mudi smap kajang.


Si para jejaka smapk segak bergaya pergi membeli lauk2 tambahan kat gerai 2..sambil sambil tu mata berkeliaran memerhati puteri2 ayu smapk.Apa ni,puasa weyh!! Si putri2 pon konon2 buat2 lah lepak kat gerai tu ann..cehh..yang paling sibuk time tu sudah tentulah si Amin..melayan pelanggan2 beliau. And time tu jugak lah aku dapat usha2 awek aku..menjeling jeling mata.kadang kadang belanja burger, kebab pon ok.haha serius itu kenangan kan syg?? biarkan kenangan jadi pengajaran..


And last year aku sempat rase berpuasa dekat utara. Kolej Mara kulim pak ang kalu!! Kat situ pon orait. lagi chill..dengan bermacam ragam budak dorm DAMAI..haha.havoc lah!! bab bukak puasa memang bagi kat korang..Situ hari2 keluar pergi bazar. Betol2 dekat depan kolej..And kadang kadang bukak puasa dekat luar..lepas tu malam pas terawih(aku pergi terawih koott), ha nah kau.marathon Counter strike smpai ke sahur.haaa..


So itu je lah kott..tapi tahun ni laen sikit. tak dapat nk rasa puasa sama2 dengan insan tersayang(cehh jiwang lah kau!!).dah 3 tahun puasa sama.tapi tak apa.mungkin ada hikmah. kau pun bahagia kan sekarang.alhamdulillah.doa yang terbaek lah untuk kau.syg kau smpai mati.=)..okey dah nak bukak puasa ni.cehh,dan2 nak bukak puasa.so at last,selamat berpuasa lah..bnyakkan ibadat kawan2.Happy ramadhan!!


p/s:perenggan last itu Adha versi jiwang karat
    :kecik2 dulu aku sorok sorok makan roti dalam tandass.
    :puasa puasa,jangan x puasa..

8 comments: